Ako používať štartovacie káble?

Funkčné jazdné vlastnosti našich vozidiel často ohrozujeme aj zlou údržbou a nepravidelnou kontrolou pod kapotou. Zaraďujeme k tomu aj starostlivosť a dobíjanie akumulátora vozidla. Čo ak nastane situácia, že nie vo veľmi vhodnom čase a na zvlášť nebezpečnej trase musíme použiť štartovacie káble? Viete, ako ich správne používať a vybrať vhodný typ?

ako-pouzivat-startovacie-kable

Aké okolnosti podporujú rýchle vybitie batérie?

Nie je úplne tak, že batérii škodia len silné mrazy. Takisto je rizikové aj odstavenie automobilu počas extrémnych horúčav, keď je pod kapotou približne 60 °C a viac. Auto by za takých podmienok nemalo stáť dlhšie než 14 dní, no výnimkou nie je ani celkom priaznivé počasie. Ak inú možnosť nemáte (napr. na chate, na dovolenke), snažte sa auto zaparkovať v tieni a mať po ruke solárne nabíjacie zariadenie.

Vybitie batérie sa prejaví až pri znížených teplotách, keď sa už nedokáže roztočiť. Častejšiu kontrolu si vyžaduje aj to, ak máte vo vozidle zariadenia závislé priamo od prívodu elektriny z batérie (plašič hlodavcov a kún, vyhrievacie telesá). Kritickými sú aj kratšie vzdialenosti po meste a v jeho okolí. Vtedy si akumulátor vyžaduje pravidelnú kontrolu v autoservise.

Aké štartovacie káble použiť?

Káble si kupujte od renomovaných predajcov, kde sa nedá spochybniť ani označenie, ani technická špecifikácia a záruka kvality. Najväčšou nevýhodou je kupovať káble z lacných veľkoobchodov, kde kamuflujú tenké vodiče hrubou izoláciou. Takto vám znemožňujú núdzovo naštartovať auto cez káble a cielene sa dopúšťajú podvodov na zákazníkov.

Pozor!

Pri štartovacích kábloch nie je dôležitá len ich hrúbka (robustná izolácia pri nízkom napätí je nezmysel), ale aj možnosti styčných plôch svoriek s pólom baterky.

Čo sa týka samotnej hrúbky, rozdiel nie je ani tak v tom, či máte benzínový alebo dieselový motor. Skôr rozhoduje jeho materiálové prevedenie a ohybnosť. Na to, aby ste naštartovali, nesmie byť príliš malý prierez. Dochádza tak k slabému toku energie. Pri benzínových autách používajte medené s priemerom 20 mm2. Avšak, pri väčších agregátoch (3 l) potrebujete prierez min. 35 mm2, ak ide o hliníkové (horšia vodivosť) aspoň 55 mm2. Podobne sa riaďte aj pri dieselových motoroch.

Úspešné štartovanie cez káble si vyžaduje aj poddajné, ohybné materiály. Vychádzame predsa z toho, že káble najviac využívame počas zimy a pri mínusových teplotách štandardná plastová izolácia tvrdne.

Vedeli ste, že používanie štartovacích káblov vychádza z konkrétnych noriem? Taktiež nesmú byť kratšie než 2 m, autá by museli byť v tesnej blízkosti. Najviac sa používajú modely s označením DIN 72.553.

Komfort a bezpečie pri manipulácii s káblami

Štartovacie káble musia byť zabezpečené tak, aby nedochádzalo ku skratu pri kontakte s kovovými časťami. Riskantné je aj skĺznutie či príliš hrubá a ergonomicky nevyhovujúca izolácia. Tá musí byť predovšetkým na kliešťoch a ich svorkách.

Ako postupovať pri štartovaní cez káble?

Keď už presne viete, aké štartovacie káble použiť, ďalším krokom je správne s nimi manipulovať. Platia tieto zásady:

  • Najprv používame červený kábel, ktorý pripájame na kladný pól vybitej batérie
  • Druhý koniec prepojíme s kladným pólom nabitej batérie
  • Čierny kábel (nazývaný aj uzemňovací) sa používa vždy len na zapojenie k zápornému pólu nabitej batérie. Druhým koncom sa dostaneme na kostru k vybitej batérie.
  • Začínajte pomaly štartovať (max.10 – 15 s) auto s nabitou batériou. Necháva sa vo voľnobehu. Vybitá batéria by sa mala postupne zregenerovať. Ak tomu predchádzalo viacero neúspešných pokusov, je nutné nechať káble „odpočinúť“. Dochádza tak k nadmernému prehrievaniu, čo môže ohroziť aj ich funkčnosť.

Káble odpájajte „krížovým“ pravidlom. Najprv sa pracuje s mínusovým káblom, ten odpájate od predtým vybitého a až potom od dodávacieho motora. Pri kladnom kábli postupujeme opačne.

Zdroje: AutoBild / TOP Speed

Vytvořil Shoptet | Šablona Rubin | Design Tomáš Hlad.