O letných pneumatikách „v kocke“

Používanie pneumatík má zodpovedať danému ročnému obdobiu. Výmenou zimných za letné, starých za nové sa za rôznych podmienok v teréne zlepšuje celková ovládateľnosť  a výkon auta. Nie každý vodič dokáže samostatne odhadnúť, kedy je správny čas na prezúvanie a či vôbec môže použiť tie z minulej letnej sezóny. Na tieto, ale aj ďalšie otázky ohľadom letných pneumatík vám zodpovieme v nasledujúcom texte.

Zdôrazňujeme, že aj keď aktuálne neexistuje žiadna zákonná povinnosť ohľadom letných pneumatík, prinášajú celý rad špecifík a výhod, ktoré poznajú len tí, čo radi prezúvajú. Jazdiť na zimných v lete je príliš nekomfortné, keďže sa stierajú ich funkčné vlastnosti a zvyšuje aj celková spotreba paliva. Zanedbaná výmena, ale aj údržba letných pneumatík nie je teda ani ekologickým, ani vhodným ekonomickým riešením. 

S letnými pneumatikami nie na piedestál, ale na vozidlo

Súprava akýchkoľvek letných pneumatík je tvrdšia (v porovnaní so zimnými). S narastajúcimi teplotami budú postupne len mäknúť a tým sa primerane prispôsobovať suchej, ale aj mokrej vozovke. Ak by ste na zimných pneumatikách zotrvali aj v lete, musíte rátať s nižšou priľnavosťou (zmes nie je určená do vysokých teplôt), taktiež aj s predĺžením brzdnej dráhy o približne 20 až 25 %. Na cestách by vás sprevádzala aj vyššia hlučnosť a ako sme vyššie uvádzali, spotreba paliva narastie, a to v priemere 0,5 l/ 100 km

Aj keď letné pneumatiky strednej a vyššej triedy odolávajú zhoršeným podnebným podmienkam, nie však natoľko, aby sme ich používali do mrazivého počasia. S tým súvisí ďalšie špecifikum, a to menší obsah prírodného kaučuku, než býva v zimných pneumatikách. Ak teploty klesnú pod 7 °C, letná pneumatika začne tvrdnúť, no zároveň menej odoláva nerovnostiam na ceste. Áno, hrozí vám defekt! 

Pozor! Letné pneumatiky s narastajúcimi teplotami "nezmäknú" natoľko, aby sa narušila ich kontaktná schopnosť (priľnavosť) s dráhou. Je pre ne ďalej typická jednoduchšia vzorka drážok. V behúni sú však vybavené špeciálnymi pruhmi, čo podporuje lepšiu nielen pozdĺžnu, ale aj bočnú priľnavosť.

Tieto kritériá pri prezúvaní za letné nepodceňujte

Prvoradým kritériom je vonkajšia teplota nad 7 °C, respektíve ak nepoklesne po dobu aspoň 2 dní nasledujúcich po sebe. Ďalej sa prihliada na hĺbku dezénu (nemal by byť menší než 1,6 mm) a jeho (a)symetriu, no viac sa dočítate aj v tomto článku. Podstatné sú hodnoty tlakuvek pneumatík (neodporúča sa jazdiť na pneumatikách starších než 5 rokov). 

Náš tip

Ak sa už rozhodnete, respektíve vám v odbornom servise odporučia kúpu nových letných pneumatík, ideálnym riešením sú 4 nové v rovnakom modeli. Prečo? 

... Aj keď môžete mať rôzne typy pneumatík na rozdielnych osiach, výrazne sa tým zníži výkon vozidla! Súvisí to s odlišnosťou v brzdnej dráhe, v prenášaní sily vozidla a s rôznou priľnavosťou medzi zadnou a prednou osou. Počas jazdy je vždy ťažšie predvídateľná zadná náprava. Ak chcete prezuť len jeden pár letných pneumatík, tak vždy na zadnú os. Znížite tým riziko prevrátenia vozidla jazdou po mokrej vozovke či pri núdzovom brzdení. 

Pozor! Vždy rešpektujte homologizované indexy a rozmery. Používajte len schválené rozmery pneumatík, inak vám na ceste hrozí nižší výkon vozidla, ale aj zhoršené fungovanie ABS alebo ASR systému. Pre lepši informovanosť vám ponúkame pozrieť si aj túto porovnávaciu tabuľku odporúčaných a minimálnych veľkostí pneumatík

Ktoré sú tie najlepšie letné pneumatiky?

Otázka, na ktorú však jednoznačnú odpoveď ťažko hľadať. Ak už hľadáte čo najlepší kompromis medzi cenou a kvalitou, rozhodne netreba podceňovať pneumatiky značky Kleber, Firestone, Fulda a pod. Sú vhodné pre široké spektrum užívateľov, od mestských až pre vodičov na dlhšie a náročnejšie trate. 

Vždy je najdôležitejšie uprednostniť kvalitu a dať na rady servisných technikov, ktorí už majú čo-to prezuté Všetko na viac pre svoje kolesá nájdete aj na našom e-shope plného noviniek, zliav a ďalších odporúčaní.

Zdroje: TOP car / Auto Bild / Oponeo / AZ Pneu / Pneu Leader

Vytvořil Shoptet | Šablona Rubin | Design Tomáš Hlad.